BBC Admits Its Report on Phony Douma ‘Gas’ Attack Contained Serious Falsehoods

British state media lined up behind Britain's act of war against Syria that followed

The BBC has admitted that a Radio 4 documentary on an alleged chemical weapon attack in Syria contained serious inaccuracies.

The Corporation’s Executive Complaints Unit (ECU) upheld a protest from Mail on Sunday columnist Peter Hitchens following last November’s broadcast of Mayday: The Canister On The Bed.

Adjudicators agreed that the programme by BBC investigative journalist Chloe Hadjimatheou failed to meet the Corporation’s editorial standards for accuracy by reporting false claims.

The programme, part of a series on aspects of the conflict in Syria, dealt with an attack at Douma in 2018 and included an account of the role later played by ‘Alex’, a former inspector with the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), the poison gas watchdog.

Last week – nearly ten months after the broadcast – the ECU delivered its finding that the BBC was wrong to insinuate that ‘Alex’ was motivated to go public about his doubts over the attack by the prospect of a $100,000 (£72,000) reward from the whistleblowing website WikiLeaks.

No such reward was ever paid, according to WikiLeaks.

The BBC also accepted it had no evidence to back up its claim that ‘Alex’, a highly qualified and apolitical scientist, believed the attack in Douma, which prompted retaliatory missile strikes by Britain, the US and France, had been staged.

In its ruling, the Corporation withdrew the imputation that Mr Hitchens, who has reported on despotic regimes for more than 40 years, shared ‘the Russian and Syrian state views on the war’. 

Upholding his complaint, the adjudicators said: ‘The ECU found that, although they were limited to one aspect of an investigation into a complex and hotly contested subject, these points represented a failure to meet the standard of accuracy appropriate to a programme of this kind.’

Welcoming the ruling, Mr Hitchens said: ‘This is a major victory for the truth. The whistleblowers inside the OPCW were always motivated by a strict regard for scientific truth.

‘Far from seeking rewards, they realised that their actions would damage their careers but went ahead anyway.

‘I do not serve any government, least of all those in Moscow and Damascus.

‘I am glad the BBC has now made clear that it grasps that my reporting was motivated solely by the search for truth.’

He added: ‘It is astonishingly rare for the BBC to rule against itself.

‘This is a huge development. I hope it represents a wider change of heart in the Corporation.’

Source: The Daily Mail

Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Raptar Driver
Raptar Driver
1 month ago

Call me when they admit that they are a criminal organization spreading false information at the behest of even larger criminals.

Mr Reynard
Mr Reynard
1 month ago
Reply to  Raptar Driver

Quote:I believe that our globohomo controllers also enjoy poking us in the eye by appointing talent-less buffoons to leadership roles in…..

Chacko Kurian
1 month ago

Is that all? A very belated admission of lying but nothing else? Pity that the mills of God grind slowly. We can only hope that they grind surely.
Another illegal and unjust war against a sovereign country.

Anti-Empire